Lesmethode

Er wordt gedurende de cursus meestal gebruik gemaakt van de leergang Caminos van uitgeverij Intertaal, maar ik ben ook flexibel in de keuze van een leergang. We zoeken een methode die het beste bij je doelstellngen passen.

                      

Caminos deel 1, 2 en 3

Het tekstboek bevat 12 unidades. Iedere unidad behandelt een actueel en relevant thema, dat op de eerste pagina aan de hand van oorspronkelijk beeldmateriaal wordt gepresenteerd. De leerstof wordt aangeboden in zeer gevarieerde teksten. Voorop staat dat de cursisten de Spaanse taal zelf leren gebruiken in waarheidsgetrouwe, communicatieve situaties. De cursisten worden vanaf het begin aangespoord actief informatie uit te wisselen over hun persoonlijke gegevens, ervaringen en interesses.

Aan het eind van iedere unidad volgt een overzichtspagina waarop de belangrijkste idiomatische en grammaticale items worden herhaald. De unidades 4, 8 en 12 zijn Revueltos, waarin de stof uit de voorafgaande drie unidades in een nieuwe context wordt herhaald. De slotpagina bestaat bij de Revueltos uit een reeks ‘can-do-statements’ volgens het Europees Referentiekader.

Het tekstboek biedt verder een thematisch grammaticaoverzicht, een werkwoordenschema, de transcripties van de luisterteksten, een woordenlijst Spaans – Nederlands per les en een alfabetische woordenlijst Spaans – Nederlands.

 In het werkboek begint iedere unidad met een aantal pagina’s met woordenschat (inclusief tips bij het woorden leren) en grammatica waarop de cursist zelf regels dient te ontdekken en schema’s dient aan te vullen. Hierna volgen per unidad ten minste 22 veelzijdige oefeningen. De drie Revueltos bevatten een test waarmee de cursisten hun voortgang in kaart kunnen brengen.

De luisterteksten behorend bij het werkboek staan op de ingelegde audio-cd. De cd bij deel 1 bevat ook een data-gedeelte met een zestigtal extra oefeningen.